یک تحلیلگر اقتصاد سیاسی سناریوهای سیاه و سفید اقتصاد را در سال ۱۴۰۵ بررسی کرد.
به گزارش اکو ایران به نقل از خبرآنلاین; گزارش اقتصادی اخیر مرکز آمار از عمق رکود تورمی در سال ۱۴۰۴ خبر داد که در پایان آن سال نرخ تورم نقطهبهنقطه به بیش از ۷۱ درصد رسید که نسبت به سالهای گذشته بیشتر است، نرخ رشد اقتصادی به ۰.۲ درصد و نرخ رشد بدون نفت به -۰.۳ درصد رسید. به این ترتیب کمترین نرخ رشد اقتصادی از زمان کرونا در شرایطی به دست آمد که تورم بالاتر از همه سالهای گذشته بود. از این نظر در سال ۱۴۰۴ با بزرگترین رکود تورمی تجربه شده در کشور مواجه شدیم.
محمدتقی فیاضی کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه اقتصاد در سال ۱۴۰۴ در ضعیف ترین وضعیت خود قرار داشت، هشدار داد: رفع تحریم ها به مدت دو ماه در نهایت یک یا دو درصد به رشد اضافه می کند و تورم را چند درصد کاهش می دهد، اما رشد اقتصادی امسال مثبت نخواهد بود و تورم در بهترین سناریو به کمتر از ۵۰ درصد نخواهد رسید.
مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.
در سال ۱۴۰۴ رشد اقتصادی به ۰.۲ درصد رسید در حالی که نرخ تورم در همین مدت به بیش از ۷۱ درصد رسید. با این توصیف می توان گفت سال ۱۴۰۴ سال گمشده اقتصاد ما بود؟
این طور است. حتی وقتی به جزئیات می رویم بیشتر متوجه این نکته می شویم. با احتساب اینکه رشد اقتصادی بدون احتساب درآمدهای نفتی ۰.۳- درصد بود و رشد تورم ادامه داشت به طوری که در پایان اردیبهشت نرخ تورم نقطهای به بیش از ۸۳ درصد رسید.
بنابراین سال ۱۴۰۴ یکی از ضعیفترین سالهای اقتصاد ایران بود، هم به این دلیل که رشد اقتصادی در پایینترین حد خود قرار داشت و هم به دلیل اینکه تورم به بالاترین رقم در آن رسید. به هر حال با کاهش رشد اقتصادی، اشتغال ایجاد نمی شود و در شرایطی که تورم بسیار بالاست، شاخص فلاکت به ارقام کمتر تجربه ای می رسد.
وقتی گفته می شود اقتصاد در سال گذشته نزدیک به صفر رشد کرده است، یعنی چه؟
یعنی در طول یک سال فعالیت های اقتصادی ارزش افزوده ایجاد نکرده است. این در حالی است که در این مدت منابع کشور اعم از نیروی انسانی و منابع زیرزمینی به مصرف رسیده اما همچنان در داخل کشور ثروتی ایجاد نشده است. بنابراین وقتی گفته می شود رشد اقتصادی حدود صفر است از یک سو به معنای عدم افزایش ثروت و از سوی دیگر به معنای اتلاف منابع است.
باید گفت که تنها در این دو سه سال با چالش رشد کم مواجه نبودیم و اگر به میانگین رشد اقتصادی از ابتدای دهه ۹۰ اشاره کنیم، با رشد بسیار ناچیز حدود یک درصدی مواجه خواهیم شد که به مراتب کمتر از ظرفیت های بالقوه اقتصاد ایران است.
وضعیت تورم کشور نیز بسیار نگران کننده و تاسف بار است. پیامدهای این وضعیت تورمی چیست؟
از یک سو نرخ تورم به قدری افزایش یافته که قدرت خرید اکثریت مردم را به وضوح و به میزان قابل توجهی کاهش داده است و این امر نیز بر بحران شرکت های کشور افزوده و تقاضای کل را کاهش داده و به رشد اعتبار آسیب وارد کرده است. از سوی دیگر، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به ۲.۸- درصد رسیده است که در شرایط تورم بالای کنونی، نرخ عجیبی نیست و قابل پیش بینی بود که وضعیت تشکیل سرمایه نامناسب باشد.
سرمایه گذاران برای اینکه تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند، اول از همه به ثبات اقتصادی و چشم انداز سه تا پنج ساله نگاه می کنند. در شرایط تورم بالا، سرمایهگذاران کمتری حاضرند سرمایه خود را وارد اقتصاد کنند. منفی بودن فرآیند تشکیل سرمایه چیزی نیست که یک سال بعد رفع شود و تا چندین سال با اثرات آن مواجه باشیم تا سرمایه گذاری دوباره افزایش یابد.
چشم انداز اقتصاد امسال را چگونه پیش بینی می کنید؟
وضعیت شاخص های کلان اقتصادی ما کاملاً به نتیجه مذاکرات، جنگ و تحریم ها بستگی دارد. طبیعتاً هرچه موانع این بخش از جمله تحریمها برطرف شود، نتیجه نهایی عملکرد اقتصادی ایران بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرد.
اکنون آمریکا تصمیم گرفته است تا تحریم های نفتی و پتروشیمی ایران را به مدت دو ماه تا پایان ماه اوت لغو کند. این در حالی است که پیش از این حجت میرزایی، تحلیلگر اقتصادی و معاون سابق وزیر کار گفته بود که در صورت تداوم شرایط کنونی، این احتمال وجود دارد که نرخ رشد به ۱۰ درصد برسد. لغو تحریم های نفتی و پتروشیمی به مدت دو ماه چقدر بر رشد اقتصادی تاثیر دارد؟
برای رشد اقتصادی بیش از هر چیز به سرمایه گذاری نیاز است و سرمایه گذاری نیز نیازمند بهبود وضعیت فعلی است. گشایش تا دو ماه شکل نمی گیرد، البته بی تاثیر نیست، اما گشایش محسوسی ایجاد نمی کند. در نهایت اگر نرخ رشد اقتصادی به ۱۰- درصد برسد، با این دو ماه فروش نفت به ۸- درصد خواهد رسید. اما اگر لغو تحریمها طولانیتر و پایدار باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.
اما باید تاکید کرد که هر اتفاقی بیفتد امسال رشد اقتصادی بالایی را تجربه نخواهیم کرد و ممکن است مثلا در سال ۱۴۰۶ رشد یک ساله را تجربه کنیم.
اگر فروش نفت و محصولات پتروشیمی تا پایان سال آزاد شود، رشد اقتصادی به صفر می رسد؟
برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار باید سرمایه گذاری کرد. فروش نفت هم آثار خوبی دارد اما با فروش نفت به رشد پایدار نخواهیم رسید. به هر حال اگر تا پایان سال تحریم ها لغو شود، باز هم بعید می دانم که نرخ رشد به صفر برسد یا مثبت شود. اثرات خوب فروش نفت تا پایان سال محسوس است اما نه آنقدر که از رشد منفی خارج شویم. فکر می کنم اگر فروش نفت آزاد باشد در نهایت به نرخ رشدی حدود -۵ درصد خواهیم رسید.
توجه داشته باشید که برای رسیدن به رشد اقتصادی، علاوه بر درآمد ارزی، امکانات فنی و لجستیکی نیز باید کافی باشد. الان در شرایطی نیستیم که بتوانیم به این سرعت از رشد منفی خارج شویم و برای این کار زمان بیشتری می برد.
در صورت لغو تحریم ها تورم چقدر می تواند کاهش یابد؟
در مورد تورم، صرف کاهش تنش ها منجر به کاهش انتظارات تورمی می شود. قبلا هم این اتفاق افتاده، اما تصمیمات تورمی هم از این طریق گرفته شده است. چندی پیش علی مدنی زاده وزیر اقتصاد گفته بود در زمان جنگ ۱۰۰ همات از بانک مرکزی وام گرفته اند. این مهم در شرایطی اتفاق می افتد که بعد از جنگ به دلیل محاصره دریایی، فروش نفت به صفر رسید. عواقب این اقدام دولت تا ۵ یا ۶ ماه آینده باقی خواهد ماند.
در عین حال کسری بودجه افزایش می یابد و معلوم نیست که میزان اوراق پیش بینی شده در بودجه به فروش برسد که این امر باعث افزایش مجدد کسری بودجه می شود. بنابراین از نظر تقاضا، وضعیت کشور چندان مساعد نخواهد بود.
در سمت عرضه، مشکل حل سریع کمبودها است. نیاز به واردات کالا و نیاز کشور داریم و در صورت ثبت سفارش تا حدودی وضعیت بهتر می شود. در عرض دو ماه اما امکان چندانی برای این موضوع باقی نمانده و بعید است ظرف دو ماه آینده تغییرات اساسی در واردات کالا به کشور ایجاد شود.
به این ترتیب اگر تحریم ها برداشته شود، نرخ تورم سالانه در پایان سال می تواند به حدود ۵۰ درصد برسد، در غیر این صورت نرخ تورم به سرعت به سه رقمی می رسد.
آیا دولت چهاردهم در زمینه تورم رکورد خواهد زد؟
فکر می کنم حتی اگر همه تحریم ها لغو شود، دولت پزشکی رکورد تورم ۵۳ درصدی دولت رئیس جمهور و در نتیجه تورم سال های بعد از انقلاب را خواهد شکست. اما در صورت عدم رفع تحریم ها، ممکن است رکورد تورم سال ۱۳۱۶ شکسته شود و نرخ تورم تجربه شده در سال ۱۴۰۵ با ۱۱۰ درصد از نرخ تورم سال ۱۳۲۲ که در سال های اشغال ایران توسط متفقین به دست آمده بود، پیشی گیرد.
در این میان اگر مذاکرات به هم بخورد و وضعیت جنگ یا نه جنگ و نه صلح دوباره حاکم شود، اقتصاد با چه چالش هایی مواجه خواهد شد؟
این خیلی سخت خواهد بود و وضعیت بدتر از زمانی خواهد بود که این معافیت حتی دو ماه هم نبود. این امر بر بی ثباتی ها می افزاید و انتظارات تورمی افزایش چشمگیری نخواهد داشت. وقفه دو ماهه چند درصدی بر تورم و یکی دو درصدی بر رشد اقتصادی اثر مثبت دارد اما قطع این روند مشکلات را بیشتر می کند.
مقدمه رشد اقتصادی رفع تحریم است؟
همین طور است اما باید تورم خود را کاهش دهیم تا به رشد پایدار برسیم. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که با وجود تورم ۵۰ درصدی، رشد اقتصادی خوبی داشته باشد. بنابراین بدون کاهش تورم، رشد اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود و به همین دلیل کاهش تورم مقدمه حل مشکل رشد اقتصادی پایین است.
