خبر مهم پرداخت/زمان واریز معوقات بازنشستگان مشخص شد؟

Nika Motor - ECO10

رئیس کانون مستمری بگیران تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به پرداخت حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران با ضوابط جدید گفت: زمان پرداخت حقوق معوقه مستمری بگیران هنوز مشخص نیست.

به گزارش اکوایران به نقل از ایسنا، در حالی چند روز پیش دستور افزایش و تناسب سالانه حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در راستای اجرای وظایف قانونی این سازمان از جمله اعمال افزایش مستمری ها (حقوق ماهانه) بر اساس مصوبات فوق العاده مرکز، مصوبات شورای عالی کار، مصوبات فوق العاده شورای عالی کار و آیین نامه اجرایی کشور صادر شد. بازنشستگان و ظرفیت های سازمان از جمله میزان افزایش مستمری مستمری بگیران نسبت به سال گذشته حداقل ۶۰ درصد افزایش داشته و مبلغ آن در سال جاری ۱۶۶ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده است. همچنین مستمری دریافتی سایر مقاطع نیز نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته و مبلغ ثابت ۱۵ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۷۰ ریال نیز به مستمری آنها اضافه شده است.

همچنین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای حداقل حقوق بگیران ۶۰ درصد و برای مستمری بگیران سایر رده ها به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته است که در نتیجه میانگین افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۵ درصد بیشتر از سایر صندوق ها است. از سوی دیگر، بر اساس بند (۲) بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه مصوب مجلس و با توجه به اجرای آخرین مرحله تناسب در سال ۱۴۰۵، تناسب حقوق مستمری بگیران غیرحداقلی در گام سوم (باقیمانده ۳۰ درصد) از ۹ درصد حقوق بازنشستگی قانونگذار به منظور دستیابی به هدف نهایی ۹ درصد از حقوق بازنشستگان، تکمیل و در سال ۱۴۰۵ اجرایی شد. در زمان تاسیس

با این تفاسیر اما علی دهقانکیا، رئیس کانون مستمری بگیران تامین اجتماعی استان تهران در گفت وگو با ایسنا، از دولت خواست تا مشکلات ایجاد شده در روند اجرای احکام مستمری ۱۴۰۵ مستمری بگیران و پرداخت مزایا را پیگیری کند و اظهار داشت: یکی از این موارد پرداخت “کمک عائله مندی” به بازماندگانی است که بازماندگان خود را از دست داده اند. مبلغ کمک هزینه همسر برای این گروه حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که پرداخت آن از امسال متوقف شده است. همچنین مبلغ ۷۱۶ هزار تومان که با هدف «حفظ قدرت خرید مردمی که حداقل ها را می گیرند» و بر اساس نامه ای که در دوران ریاست جمهوری توسط محمد مخبر تاکید شده و به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده بود، دیگر پرداخت نمی شود.

دهقانکیا ادامه داد: بر اساس آن مصوبه مقرر شد ۱۰ درصد حداقل دستمزد به حداقل حقوق بگیران پرداخت شود که در آن زمان ۷۱۶ هزار تومان بود. این مبلغ دو سال پرداخت شد اما متاسفانه در سال سوم متوقف شد در نتیجه بازمانده ای که تمام شرایط قبلی را دارد اکنون با کاهش حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی مواجه است.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در ادامه با انتقاد از عدم افزایش برخی از مزایای جانبی بازنشستگان گفت: علاوه بر موارد فوق، کمک هزینه مسکن و کمک هزینه مسکن بازنشستگان در سال جاری افزایشی نداشته است و کمک هزینه مسکن و کمک هزینه بازنشستگان همچنان ۶۷۰ هزار تومان باقی مانده است.

وی با اشاره به دیگر مطالبات بازنشستگان گفت: طی سال های گذشته هرگونه افزایش حق همسر و اولاد کارکنان دولت اعمال شد و به همین میزان برای بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد. دولت امسال ۵۰۰ هزار تومان به کمک هزینه زوجه اضافه کرد اما سازمان تامین اجتماعی این افزایش را برای بازنشستگان اعمال نکرد. همچنین افزایش حقوق کودک طبق روال سنوات گذشته برای بازنشستگان اجرایی نشده است و این یکی دیگر از محورهای پیگیری ماست.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: مسئولان دلیل اصلی این وضعیت را کسری بودجه می گویند. بخشی از این موضوع به مصوبات حمایتی دولت برمی گردد که بر اساس آن برخی از شرکت های آسیب دیده دو تا سه ماه از پرداخت حق بیمه معاف شده اند. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که واحدهایی که با کمبود مواد اولیه مواجه هستند نیز نمی توانند دو تا سه ماه حق بیمه پرداخت کنند. از سوی دیگر تعداد پرداخت کنندگان بیمه سازمان نیز کاهش یافته و مجموعه این عوامل باعث افت شدید درآمد تامین اجتماعی شده است.

دهقانکیا تاکید کرد: حدود ۹۰ درصد منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان از محل حق بیمه تامین می شود. بنابراین زمانی که کارفرمایان مجاز به عدم پرداخت حق بیمه باشند، نتیجه آن کاهش منابع و مشکل در پرداخت مستمری خواهد بود. انتظار ما از دولت این است که اگر قصد حمایت از بنگاه های اقتصادی را دارد از منابع عمومی این کار را انجام دهد. و همچنین برای مدتی مالیات نگرفته اند. اما هزینه این حمایت ها نباید از محل منابع بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی تامین شود.

دولت باید بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت گفت: علاوه بر لزوم اصلاحات پارامتریک در سازمان برای ایجاد تعادل بین منابع و هزینه ها، دولت نیز باید به تعهدات مالی خود عمل کند و اگر این منابع به صورت ماهانه در اختیار سازمان قرار گیرد، تامین اجتماعی با کمبود منابع مواجه نخواهد شد.

حقوق خرداد طبق قوانین جدید پرداخت خواهد شد

دهقانکیا در پایان درباره پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: حقوق این ماه براساس مصوبات جدید و افزایش مصوب پرداخت می شود. این در حالی است که افزایش مصوب حقوق بازنشستگان اعمال شده و حداقل حقوق بگیران ۶۰ درصد و سایر سطوح نیز ۴۵ درصد به اضافه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته اند.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که معوقات مستمری بگیران چه زمانی پرداخت می شود؟ وی تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که معوقات چه زمانی پرداخت می شود و به صورت یکجا یا مرحله به مرحله پرداخت می شود، اما تلاش داریم تا با کمک کانون عالی بازنشستگان در اسرع وقت بتوانیم آن را پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای امروز:

پیشنهادات سردبیر: