رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن تشریح برنامه های دولت چهاردهم برای اصلاح نظام اداری از تغییر فرمول جذب نیرو در دستگاه های اجرایی خبر داد.
به گزارش اکو ایران به نقل از ایسنا; علاءالدین رفیع زاده معاون رئیس جمهور ضمن تشریح برنامه های دولت چهاردهم در حوزه اصلاح نظام اداری، اشتغال و دولت هوشمند اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت چهاردهم سندی با عنوان «برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم» تدوین و به تصویب شورای عالی اداری رسید. این برنامه در شش محور اصلی شامل ساختار کلان دولت، سرمایه انسانی، دولت هوشمند، ارزیابی عملکرد، بهره وری و سلامت اداری سازماندهی شده و در قالب ۴۸ اقدام و پروژه مشخص، راه اصلاح نظام اداری را ترسیم کرده است.
وی افزود: با گذشت چند ماه از ابلاغ این برنامه، سهم هر یک از دستگاه های اجرایی برای تحقق اهداف تعیین شده در این شش محور مشخص و اعلام شد. اکنون هر دستگاه اجرایی می داند که تا پایان دولت چهاردهم در زمینه اصلاح نظام اداری چه اقداماتی را باید انجام دهد و اهداف کمی آن نیز دقیقا مشخص شده است. این اقدام یکی از گام های موثر برای روشن شدن مسیر نظام اداری کشور محسوب می شود و سازمان اداری و استخدامی نیز وظیفه نظارت و ارزیابی اجرای آن را بر عهده دارد.
تغییر فرآیند جذب با هدف افزایش انصاف در جذب نیرو
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره برنامه های اشتغال دولت نیز گفت: یکی از محورهای شش گانه این برنامه اصلاح و بازنگری در فرآیندهای استخدامی و حرکت به سمت عدالت در جذب نیرو بود. اولین اقدام ما در دولت چهاردهم اصلاح آیین نامه نحوه جذب نیروی انسانی بود.
رفیع زاده ادامه داد: در گذشته ۳۰ درصد امتیاز داوطلبان از آزمون کتبی و ۷۰ درصد از مصاحبه و آزمون تکمیلی تعیین می شد که این نسبت را برعکس کردیم. به گونه ای که اکنون ۷۰ درصد امتیازات بر اساس آزمون کتبی و ۳۰ درصد بر اساس مصاحبه و سایر ارزیابی های تکمیلی محاسبه می شود. دستورالعمل های خاصی برای این بخش تدوین شده است تا معیارها و سوالات مصاحبه از چارچوب خاصی پیروی کنند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این مصوبه در شورای توسعه مدیریت تصویب و ابلاغ شده است، تاکید کرد: تمامی آزمون های استخدامی دولت چهاردهم بر همین اساس برگزار شده است.
صدور پروانه اشتغال بر اساس سند نیروی انسانی موسسات
وی درباره نحوه تخصیص مجوزهای استخدامی نیز توضیح داد: طبق قانون مجوزهای استخدامی پس از هماهنگی و تامین مالی سازمان برنامه و بودجه نهایی می شود. رویکرد ما این است که تا حد امکان به ستاد دستگاه ها مجوز ندهیم و بر واحدهای عملیاتی و شهرستان هایی که ارتباط مستقیم با مردم دارند تمرکز کنیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: سند برنامه نیروی انسانی را از دستگاه های اجرایی دریافت کرده و یا دریافت می کنیم. در این سند وضعیت فعلی نیروی انسانی، برنامه های آتی سازمان، تعداد بازنشستگان در سال های آینده و نیازهای تخصصی آن مشخص شده است. تخصیص مجوزها نیز بر اساس این اسناد انجام می شود.
بکارگیری کارکنان آینده بانک در بانک هایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند
رفیع زاده ادامه داد: در روند بررسی درخواست ها نظرات استانداران، سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها و در صورت نیاز نمایندگان مجلس نیز اخذ می شود تا به برآورد دقیقی از نیاز نیروی انسانی برسیم. اولویت ما استفاده از ظرفیت های موجود در دولت است. در مواردی که نیروی مازاد با اصلاح سازه ها و ادغام بخش ها ایجاد شود، این نیروها تعدیل نمی شوند، بلکه در دستگاه هایی که به آنها نیاز دارند استفاده می شود.
وی با اشاره به نمونه ای از این رویکرد تصریح کرد: در جریان ساماندهی بانک آینده بخشی از نیروهای مازاد به جای تعدیل در بانک هایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند به کار گرفته شدند و در صورتی که پس از بررسی سند نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت های موجود همچنان با کمبود نیرو مواجه باشیم، مجوز استخدام جدید صادر و به صورت رقابتی برگزار می شود.
فواد ۱۲۸; سیستمی برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم
رفیع زاده در بخشی دیگر از این گفتگو درباره سامانه فوریت های اداری (فواد ۱۲۸) نیز اظهار داشت: حدود یک سال از اجرای این طرح می گذرد. این سامانه را به تدریج در استان ها راه اندازی کردیم تا فرصت کافی برای آموزش کارکنان، بازرسان و مدیران فراهم شود. در حال حاضر این سامانه در ۲۱ تا ۲۲ استان فعال است و طی دو تا سه هفته آینده تمامی استان های کشور تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هدف از راه اندازی این سامانه را برخورد سریع با مشکلات روزمره مردم در دستگاه های اجرایی عنوان کرد و تصریح کرد: بسیاری از مراجعات مردم به دلیل مشکلاتی است که شاید در حد ثبت شکایت رسمی نباشد اما نارضایتی آنها را به دنبال دارد. در گذشته رسیدگی به این پرونده ها بین ۴۰ تا ۵۰ روز به طول می انجامید، اما در حال حاضر میانگین زمان رسیدگی در سامانه فواد به حدود سه ساعت کاهش یافته است.
وی افزود: طی یک سال گذشته بیش از ۲۸۰ مورد تشویق برای کارکنانی که عملکرد خوب و رضایت بخشی داشته اند و حدود ۱۵۰ مورد اخطار، هفت تا هشت مورد برخورد انضباطی و اخراج نیز صورت گرفته است. این سامانه علاوه بر رفع فوری مشکلات مردم، به ما کمک می کند تا نقاط ضعف فرآیندهای اداری را شناسایی کرده و به بهبود و بهره وری مشکلات موجود در تمامی زمینه ها اعم از سیستمی، نیروی انسانی و… بپردازیم.
بازنگری نظام های آماری منابع انسانی دولت
معاون رئیس جمهور درباره سامانه «سائر» و پایگاه های منابع انسانی دولت نیز گفت: به دلیل تنوع روابط استخدامی در بخش دولتی، برخی آمارها در گذشته به روز نبودند. در حال حاضر سامانههای مرتبط از جمله «پاکنا»، «سایر» و سایر سامانههای اطلاعات منابع انسانی در حال بررسی و بهروزرسانی هستند تا آمار دقیقی از وضعیت کارکنان رسمی، قراردادی، قراردادی، شرکتی، طرحی و سایر گروهها در دسترس باشد.
وی افزود: علاوه بر این، سالنامه آماری نیروی انسانی دولت نیز بر اساس اطلاعات این سامانه ها تهیه و همه ساله منتشر می شود.
الزام نهادها به جلب افکار عمومی قبل از ابلاغ مقررات
رفیع زاده درباره مشارکت الکترونیک در دولت هوشمند نیز اظهار کرد: دولت چهاردهم با همکاری سازمان اداری و استخدامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه سند «نقشه راه دولت هوشمند» را تدوین کرده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: یکی از محورهای این سند مشارکت الکترونیکی است; این بدان معناست که نهادها قبل از صدور آیین نامه، بخشنامه و آیین نامه متن خود را در معرض دید عموم قرار داده و نظرات ذینفعان و مردم را دریافت کنند. این اقدام می تواند به بهبود کیفیت مقررات و افزایش قابلیت اجرا کمک کند.
۸۵۰۰ نفر در طرح آموزش ۵۰۰ مدیر جوان شرکت کردند
معاون رئیس جمهور درباره طرح تربیت مدیران جوان نیز گفت: پس از تاکید رهبر شهید بر ضرورت تربیت مدیران جوان و متعهد، مطالعات گسترده ای انجام شد و با استفاده از تجربیات داخلی و بین المللی، برنامه ای برای جذب و تربیت ۵۰۰ مدیر جوان تدوین شد که به تصویب شورای عالی اداری رسید.
وی ادامه داد: سال گذشته فراخوان این طرح منتشر شد و از دانش آموختگان، نخبگان، فعالان بخش خصوصی و کارکنان دولت برای شرکت در آن دعوت به عمل آمد. قرار بود آزمون این طرح تا قبل از ماه مبارک رمضان برگزار شود که به دلیل شرایطی مانند جنگ این آزمون به تعویق افتاد اما حدود دو هفته پیش این آزمون برگزار شد و نزدیک به ۸۵۰۰ نفر در آن شرکت کردند.
رفیع زاده افزود: پس از تصحیح آزمون ها حدود دو هزار نفر یعنی چهار برابر ظرفیت نهایی وارد مراحل بعدی می شوند و در مراکز سنجش مهارت های عمومی و تخصصی مورد سنجش قرار می گیرند. برای این افراد یک دوره ۱۸ ماهه برای کسب تجربه عملی در کنار آموزش های تخصصی و مدیریتی طراحی شده است. افرادی که این دوره را با موفقیت بگذرانند به عنوان بانک اطلاعاتی مدیران آینده کشور شناخته می شوند و دستگاه های اجرایی می توانند از ظرفیت آنها استفاده کنند.
وی در پایان با اشاره به موضوع استخدام و جذب نیرو در دولت گفت: اشتغال در بخش دولتی نباید از منظر اشتغال زایی مورد توجه قرار گیرد، بلکه هدف آن تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام ماموریت های دستگاه های اجرایی است. اشتغالزایی واقعی در سایه رونق اقتصادی و توسعه فعالیت های بخش خصوصی محقق می شود و مسئولیت اصلی این حوزه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. تلاش ما در بخش دولتی جذب نیروهای باکیفیت و توانمند است که بتوانند در تسهیل فعالیت های اقتصادی و ارائه خدمات به مردم نقش موثری داشته باشند.
