پشت صحنه افزایش قیمت نان؛ چرا اصلاح قیمت اجتناب ناپذیر بود؟

جعفر قدری

اکوایران: اگرچه افزایش قیمت نان در تهران با واکنش مصرف کنندگان همراه بوده است، اما نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با اکوایران گفت: رشد هزینه های تولید نانوایی ها را برای ادامه قیمت های قبلی با مشکل مواجه کرده است. وی در عین حال تاکید می کند که مشکل اصلی بازار نان تنها گرانی نیست. همچنین سیستم توزیع یارانه و نظارت بر عرضه نیز نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش اکوایران، هفته گذشته کارگروه تنظیم بازار استانداری تهران نرخ های جدید نان یارانه ای را اعلام کرد. اما در همان زمان برای بسیاری از شهروندان این سوال مطرح شد که با وجود اعلام قیمت های مصوب که در نانوایی ها به ویژه در تهران امکان خرید نان با همان نرخ دولتی وجود دارد.

بر اساس اعلام حمید رستگر رئیس اتاق اصناف تهران در تاریخ ۱۱ تیرماه، نرخ های جدید نان در واحدهای یارانه ای و آزادپز از روز شنبه ۱۵ تیرماه اعمال می شود و در استان تهران قیمت نان سنگک برای نانوایی های مستقل ۵۰ هزار تومان و برای دولت ۱۵ هزار تومان تعیین شد. قیمت نان بربر در واحدهای آزادپز ۳۰ هزار تومان و در واحدهای دولتی ۱۰ هزار تومان، نان تافتون در واحدهای آزادپز ۱۰ هزار تومان و در واحدهای دولتی ۴ هزار تومان و نان لواش در واحدهای آزادپز ۴ هزار تومان و در دولتی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

قادری: افزایش قیمت نان با رشد هزینه های تولید اجتناب ناپذیر بود

در همین راستا جعفر قدری نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اکوایران درباره افزایش قیمت نان با اشاره به ساختار فعلی یارانه آرد گفت: با توجه به رشد هزینه های تولید، اصلاح قیمت و این افزایش دور از انتظار نبود.

وی با بیان اینکه بیشترین هزینه تامین آرد را دولت پرداخت می کند، اعلام کرد: هر کیلوگرم آرد حدود ۶۵ هزار تومان برای دولت هزینه دارد که عمده آن حدود ۶۰ هزار تومان مربوط به خرید تضمینی گندم و مابقی هزینه حمل، آسیاب و فرآوری است. اما آرد یارانه ای با قیمت بسیار پایین و کمتر از هزار تومان در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد. به همین دلیل عملاً دولت بیشتر هزینه تولید نان را بر عهده می گیرد.

قادری افزود: از سوی دیگر دولت دیگر توان جبران هزینه های جانبی نانوایی ها از جمله افزایش حقوق و دستمزد کارگران، هزینه آب، برق، گاز، اجاره بها و سایر هزینه های جاری را ندارد. با توجه به نرخ تورم طبیعی است که این هزینه ها باید به نحوی تعدیل شود. در غیر این صورت ادامه فعالیت بسیاری از نانوایی ها با مشکل مواجه می شود و حتی ممکن است برخی واحدها مجبور به تعطیلی شوند.

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار تولید و توزیع نان گفت: ادامه روش سنتی تولید نان دیگر جوابگوی شرایط فعلی اقتصاد کشور نیست و باید به سمت تولید صنعتی و انبوه حرکت کنیم. به گفته وی افزایش بهره وری در زنجیره تولید نان می تواند بخشی از هزینه های دولت و نانوایی ها را کاهش دهد.

وی با اشاره به نحوه پرداخت یارانه آرد، تصریح کرد: اگر قرار است دولت به پرداخت یارانه آرد سنگین ادامه دهد، منطقی تر است که این یارانه مستقیماً به مصرف کنندگان واقعی اختصاص یابد. به گفته قدری، سامانه خرید هوشمند نان که پیش از این توسط بانک سپه طراحی شده بود و امکان خرید نان با کارت بانکی و ثبت اطلاعات مصرف را فراهم می کرد، باید مجددا فعال شود تا یارانه نان فقط به شهروندان واجد شرایط تعلق گیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی بخشی از یارانه آرد عملا به اتباع خارجی یا افرادی که مشمول این حمایت نیستند تعلق می گیرد، در حالی که این گروه ها باید بدون استفاده از یارانه نان را به قیمت واقعی خریداری کنند. به گفته قدری، بازگشت سامانه هوشمند خرید نان می تواند از هدر رفت منابع عمومی جلوگیری کرده و هدفمندی یارانه ها را افزایش دهد.

نماینده شیراز در شورای اسلامی همچنین توسعه نانوایی های آزادپز را یکی دیگر از راهکارهای کاهش فشار بر بودجه دولت دانست و گفت: دولت سالانه حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان هزینه می کند که ادامه این روند به دلیل محدودیت منابع مالی برای بودجه کشور قابل دوام نیست. به همین دلیل لازم است سهم نانوایی های آزادپز افزایش یابد تا بخشی از تقاضا از شبکه یارانه ای خارج شود و بار مالی دولت کاهش یابد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با انتقاد از وضعیت فعلی بازار نان گفت: در حال حاضر بازار نان با نوعی بی نظمی مواجه است. در بسیاری از نانوایی ها در کنار کارت خوان اصلی، کارتخوان دیگری برای دریافت مبالغ اضافی قرار می گیرد و برخی واحدها با ارائه نان کنجدی یا اخذ کارمزد خارج از نرخ مصوب عملا پول بیشتری از مردم دریافت می کنند.

وی ادامه داد: نان کنجدی در بسیاری از موارد به ابزاری برای دور زدن نرخ های مصوب تبدیل شده است. برخی از مشتریان مبلغ بیشتری پرداخت می کنند و نان را خارج از صف دریافت می کنند و این موضوع علاوه بر ایجاد تبعیض، زمینه تخلف و دریافت وجوه غیرقانونی را فراهم کرده است.

قادری با تاکید بر ضرورت ساماندهی این وضعیت گفت: نانوایی هایی که از آرد یارانه ای استفاده می کنند اجازه تولید و عرضه نان کنجدی را نداشته باشند. اگر قرار است نان های ویژه یا با ارزش افزوده عرضه شود باید در واحدهای آزاد پز که از یارانه دولتی استفاده نمی کنند این کار انجام شود. به گفته وی، ادامه وضعیت موجود موجب هدر رفت منابع یارانه ای و بی نظمی در شبکه توزیع نان می شود و دولت باید هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام کند.

نیکا موتور - ECO10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *