ایران کشوری با منابع طبیعی فراوان اما شرایط به گونه ای است که هم مصرف کنندگان خانگی، هم شرکت های صنعتی و هم تولیدکنندگان انرژی از شرایط فعلی حوزه انرژی راضی نیستند و قطعی و تلفات برق در این صنعت فریاد نارضایتی همه دست اندرکاران این حوزه را برانگیخته است.
حال برای اینکه در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه نشویم، چه تغییراتی باید در سطوح سیاستی بخش انرژی صورت گیرد تا دسترسی به این مزایا بهبود یابد. نشست حاکمیتی و نظارتی حوزه انرژی با حضور فرشاد فاطمی، استاد دانشگاه شریف، محمد نظیفی، رئیس بورس انرژی و حسام زند حسامی، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران، در صدد شناسایی مشکل و ارائه چارچوبی برای تلفیق ابزارها برای حل مشکل بوده است.
فرشاد فاطمی، استاد اقتصاد دانشگاه شریف، بخش عمده ای از مشکل را این گونه می داند که در پاسخ به این سوال که چرا اختلاف نظر وجود دارد، تنها دیدگاه های مهندسی از سوی سیاست گذاران محدود شده است. وی خاطرنشان می کند: ایران از معدود کشورهایی است که بسیاری از روستاها هم گاز و هم برق دارند، اما اکنون در کل کشور با مشکل کمبود مواجه هستیم. وی اعلام می کند که وزارت نیرو و نفت آمادگی ندارد تعداد روستاهایی را که برق و گاز رسانی شده اما اکنون خالی از سکنه شده اند، اعلام کند.
محمد نظیفی در این جلسه به ابزارهای نظارتی اشاره می کند که چگونه استقلال نهادی نهادها می تواند به پایایی تعهدات دولت منجر شود. رئیس بورس انرژی خاطرنشان می کند: دستگاه های ما در بورس می توانند دولت را به تعهدات مالی خود در این زمینه متعهد نگه دارند، اما در عین حال همین دولت در تامین برق و انرژی دچار مشکل شده است و دلیل این امر عدم استقلال دستگاه سیاست گذار و مدیریتی است.
حسام زندهسمی نیز سخنان خود را با آینده حوزه انرژی و نوآوری در این حوزه آغاز میکند و بیان میکند که چگونه تغییرات و تحولات فناوری، تغییرات و تغییراتی را در حاکمیت حوزه انرژی نیز ضروری کرده است. وی خاطرنشان می کند: وزارت نیرو زاییده تفکری است که در فضای سیاست گذاری دهه ۳۰ و ۴۰ وجود داشت، اما همچنان شاهد این واقعیت هستیم که همان ساختار وزارتخانه بر امور انرژی کشور حاکم است و تنها تغییر آن اضافه شدن موضوعات و محورهای جدید به ساختار گذشته است.



